Korzystanie z naszej Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

zamknij

Od kiedy rozpocząć rozszerzanie diety dziecka? Oznaki gotowości.

Od kiedy rozpocząć rozszerzanie diety dziecka? Oznaki gotowości.

Twój maluch się zmienia, rośnie w oczach. Z tygodnia na tydzień przybywa mu nowych umiejętności, które częstą okazują się sygnałami świadczącymi o gotowości do rozpoczęcia wspaniałej przygody, jaką jest rozszerzanie diety.

Kiedy zacząć rozszerzanie diety bezpiecznie?

Wiodące organizacje, takie jak Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) czy Europejskie Towarzystwo Gastroenterologii i Gastroenterologii zgodnie twierdzą, że optymalny czas na rozpoczęcie podawania pokarmów stałych to 6. miesiąc życia. Wszystkie składniki odżywcze, jakie potrzebne są dziecku w pierwszych sześciu miesiącach życia, znajdują się w mleku matki lub w mleku modyfikowanym. Natomiast po szóstym miesiącu zwiększa się zapotrzebowanie Twojego maluszka na takie składniki odżywcze jak żelazo czy witaminy, a mleko matki nie dostarcza ich w wystarczającej ilości, aby pozwolić na kontynuację wyłącznego karmienia piersią. Zalecenia poparte są najnowszymi badaniami, które wykazują, że przed ukończeniem sześciu miesięcy układ trawienny i nerki nie są jeszcze w pełni rozwinięte.

Oznaki gotowości, które możesz zauważyć:

·      dziecko nabyło umiejętność siedzenia z podparciem,

·      kontroluje ruchy głowy i szyi,

·      zanikł odruch usuwania z ust ciał obcych – nie będzie wypychało łyżeczki oraz jedzenia z buzi,

·      samodzielnie sięga oraz celnie trafia do ust,

·      interesuje się znacząco jedzenie.

Wszystkie TE umiejętności muszą ze sobą iść w parze oraz zwykle pojawiają się pomiędzy 6. a 8. miesiącem życia. Jeżeli wahasz się, czy rozpocząć rozszerzanie diety już teraz to warto skonsultować wątpliwości ze specjalistą lub dać maluszkowi troszkę więcej czasu.

Nadszedł ten czas!

Twoje dziecko jest gotowe na wprowadzanie posiłków stałych do jego diety. Oczywiście nadal jest wielkim fanem mleka, ale zaczyna polować na coś więcej. Chce tekstury, smaku, a przede wszystkim chce rzucić jedzeniem przez pół pokoju, aby udowodnić swoją niezależność!

Stopniowo wprowadzaj coraz szerszą gamę zdrowych oraz zbilansowanych pokarmów stałych, tak aby w momencie osiągnięcia wieku 12. miesięcy stanowiły one główną część diety dziecka. Urozmaicone żywienie oraz przestrzeganie zaleceń gwarantuje właściwy rozwój dziecka. Rozszerzanie diety to zarówno poznawanie smaków, konsystencji oraz zapachów, jak i nauka miażdżenia dziąsłami, gryzienia oraz połykania.

Tylko spokój może nas uratować.

Okres rozszerzania diety to przede wszystkim nie czas na zamartwianie się. Posiłek ma być przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem. Często, zanim dziecko zaakceptuje nowy smak, trzeba podać go wiele razy, dlatego nie zniechęcaj się, gdy dziecko odwraca głowę od łyżeczki lub widzisz jedzenie lądujące na podłodze. Oswajanie z nowymi smakami, teksturami czy zapachami musi potrwać. Jedzenie to trudna sztuka, która z czasem staje się dziecinnie prosta. Enjoy!

U zdrowych dzieci urodzonych o czasie taki schemat żywienia jest prawidłowy. W przypadku dzieci urodzonych przedwcześnie o poradę w sprawie wprowadzania pokarmów stałych należy zwrócić się do pediatry lub dietetyka dziecięcego.

Tekst ma charakter wyłącznie informacyjny. Powstał na podstawie fachowej literatury, zaleceń dietetyków i lekarzy oraz indywidualnych doświadczeń autorki. Nie zastąpi fachowej porady lekarza czy dietetyka. Źródła:

             Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne/Pediatria. 2014, t.11, s.321-338

             Zasady żywienia zdrowych niemowląt Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii, i Żywienia – styczeń 2021 r.

             Complementary Feeding: A commentary by the ESPGHAN Comitee on Nutrition 2017

             Weaning made easy: moving from milk to family meals, Public Health Agency, s. 1-23